Főoldal TollforgatókFilmajánló What happened to Monday / Hét nővér (2017)

What happened to Monday / Hét nővér (2017)

írta: Szabó Árpád
0 hozzászólás 496 megtekintés

A Hét nővér a Netflix forgalmazásában készült, kellemesen összerakott, de itt-ott fókuszt vesztő akció sci-fi. A film alapjául szolgáló forgatókönyvet 2010-ben írta Max Botkin és abban az időben felkerült a legjobb, “még nem filmesített” ötletek listájára. Akkor még hét fivérrel. Az erős női karakterekért epedő nézőközönség elvárásait kielégítve és a modern idők szavára hallgatva Tommy Wirkola rendező már nővérekben gondolkodik. Igen, ő az a norvég/holland Wirkola, akinek a Boszorkányvadászokat (Hansel és Gretel), sőt mi több a náci zombis Dead Snow-t is köszönhetjük(?).

Hét nővér története

A film bevezető képsoraiból kiderül, hogy a jövő korántsem alakul fényesen az emberi faj számára. A túlnépesedés, a környező élővilágban okozott kár és a túlnépesedés levét isszuk. Az élelmiszerválságot csak új, ellenállóbb növény és állatfajok fejlesztésével lehet kezelni, ám a genetikailag módosított táplálék visszaüt alkotóira. Egyre több az ikerszülés, ami ismét drámai módon megdobja bolygónk populációját. Utolsó lehetőségként Nicolette Cayman (Glen Close) ügyosztálya bevezeti az egy gyerek / család programot. A fennmaradó testvéreket pedig hibernálják, amíg a bolygó lakossága nem csökken a fenntartható szintre. A terv működni látszik.

Terrence Settman (Willem Dafoe) épp ekkor válik lánya hetes ikreinek boldog (?) nagyapjává. A lányokat a hét napjairól nevezi el és titokban neveli fel, miközben megtanítja őket, hogyan tudnak egy személyazonosság alatt Karen Settmanként élni, ami nem is annyira egyszerű, mint ahogy elsőre hangzik.

Harminc évvel később a Settman lányok (Noomi Rapace) egy jól menő bank alkalmazottjaként dolgoznak és próbálják egyengetni ügyes-bajos életüket. Ám egy nap eltűnik Hétfő. Nővérük nyomainak keresése közben balul sülnek el a dolgok és egyik pillanatról a másikra üldözöttekké válnak.

Látvány és zene

Sajnos a Hét nővér betétdalai kb. annyira jellegtelenek, mint Páncélba zárt szellem esetében. Pedig micsoda ziccert hagy ki ezzel Christian Wibe, aki Wirkolával már több ízben dolgozott együtt. A akciójelenek tucatzenéket kaptak, de nagyon észre sem vesszük őket, hisz olyan, mintha már hallottuk volna.  A drámai részek klasszikus szomorú vonósokat kaptak. – Ugyanitt valaki mondja már meg valaki nekem, hogy miért nyomják minden sci-fi alá mostanában ezt a szintetizátorozást? Rókabőr.

A látvány jó, habár helyszínek szempontjából nem kényeztet a film: java része a lányok lakásán, vagy az utcán játszódik, esetleg a gettóban. Nem igazán van időnk elmélázni és magunkba szívni a tökéletlen jövőnk színeit. A rendező saját bevallása szerint az Ember Gyermekéből, Szárnyas Fejvadászból és a Looperből inspirálódott.

Világépítés, atmoszféra

A túlzsúfolt, lepukkant utcákkal, házakkal és az ennek kontrasztot adó steril üzleti negyed hangulatosan idézi meg a rideg jövőt. A technológiai jövőkép ugyan kicsit zavaros: a kilencvenes évekből ott ragadt mikrohullámú sütő és a karpántba épített mobiltelefon nem sejtetnek hatalmas technológiai ugrásokat.

Talán ettől is tűnik valóságosnak, bár sok dolog sántít: az ujjlenyomat felismerős pisztolyok és puskák szenzorainak 3 másodperce telik élesíteni a fegyvert – holott ma már az összes okos telefon 1 másodpercen belül old fel.  És van még pár egyéb ilyen technológiai malőr, amiért büntetnénk, de a Hét nővér mossa kezeit: ő akciófilm.

A film fókusza is eltolódik. Nem tudok nem emlékezni a felvezető jelenetre. Tulajdonképpen a néző elé görbe tükröt tart a film: minden a mi hibánk. És ennek örültem is, csak aztán a befejezés kapcsán gondolkodtam: akkor most győztek a nővérek, vagy nem? Kinek volt igaza végig: Cayman-nek vagy a nővéreknek? Cayman a nagyobb jóért hozza meg vitatható döntéseit, míg a Nővéreket a saját szabad életük, egyéniségük foglalkoztatja. A kollektivizmus és az individualizmus párharca bújik meg a felszín alatt.

A végső konklúzió: habár lerántják a leplet Cayman titkáról, ezzel leállítva a “hibernációs” (muhaha) programot, de mi lesz a túlnépesedéssel, ami ismét központi témává lép elő? A szerepek és oldalak nem egyértelműek. És ez a tény nem igazán van kidolgozva. A Hét nővér bennragad az üldöző és üldözött sablonban, ami igazán kár.

Színészi játék

Dafoe és Close magabiztosan hozzák mellékszerepeiket, de Noomi Rapace csillog csak igazán, méghozzá egyszerre hét szerepben. Nagyon érdekes koncepció és maximálisan helytáll. Habár Wirkoláék először sablonosra írták a hét nővér különböző személyiségét: cserfes lány, nerd, boxoló, stb. utána sokat mélyültek hála Rapace játékának. Sziporkázó!

Cím: What happened to Monday
Rendező: Tommy Wirkola
Forgatókönyvíró: Max Botkin, Kerry Williamson
Színész: Noomi Rapace, Glenn Close, Willem Dafoe
Megjelenés: 2017.11.23.
Időtartam: 123 perc
Műfaj: Akció, Kaland, Sci-Fi
MPAA-besorolás: TV-MA
Hivatalos URL: http://www.imdb.com/title/tt1536537

 

0 hozzászólás
0

Még ez is érdekelheti